רווחיות לעומת מסירות – איזו גישה עדיפה לניהול עסק?

תוכן עניינים

כשאתם פותחים עסק משלכם, אתם עושים זאת בדרך כלל מתוך שני דחפים עיקריים – הרצון להרוויח כסף והרצון לעסוק במשהו שאתם אוהבים. לפעמים יש התנגשות בין השניים, ולפעמים הם הולכים יד ביד.

הרצון להרוויח כסף

הרוב פותחים עסק כדי להרוויח כסף, זה ברור. בסופו של דבר, צריך להחזיק את המשפחה ולשלם חשבונות. כשרווחים הם המטרה העיקרית, המיקוד הוא על ניהול יעיל, חיסכון בהוצאות, והגדלת ההכנסות. מחירים נקבעים על פי כמה שהשוק יכול לשאת והלקוחות נתפסים כמקור הכנסה.

התשוקה לעיסוק

לעומת זאת, ישנם אנשים שפותחים עסק מתוך תשוקה לעיסוק עצמו. אלו עשויים להיות אנשים יצירתיים כמו שפים, חנוונים, אומנים או סתם אנשים שרוצים לפתוח עסק שישרת את הקהילה ויעזור לאנשים – כמו חנויות צדקה, מכוני טיפול וכדומה. עבורם, העסק הוא הדרך לעשות את מה שהם אוהבים ולתרום לחברה.

הלקוח כמטרה או כאמצעי

כשרווחים הם המטרה היחידה, לקוחות נחשבים כאמצעי להשגת מטרה זו, אך כשמטרת העסק היא להיטיב עם הלקוחות, אז הם הופכים להיות המטרה עצמה. במצב כזה, שירות טוב, מוצרים איכותיים ולקוחות מרוצים חשובים לא פחות מההכנסות.

היתרונות של עסקים קטנים

בעסקים גדולים, קשה יותר לשמור על המוטיבציה האישית ועל השירות האישי. מנהלי הרמה הגבוהה מרוחקים מהלקוחות וממוקדים ביצירת רווחים ארוכי טווח. לעומת זאת, בעלי עסקים קטנים יותר עדיין קרובים ללקוחות וערים לצרכיהם. הם יכולים להכיר כל לקוח באופן אישי ולהתאים את השירות בהתאם. לצדם, בעלי עמותות קטנות, דוגמת קבוצות תמיכה, גם הם יכולים ליצור קשר אישי חזק עם הלקוחות והחברים על ידי התאמת השירות באופן פרטני.

כשהעבודה היא התענוג

כשבעל העסק גם אוהב את מה שהוא עושה, זה מוסיף רובד נוסף. המסירות, התשוקה והסיפוק האישי חודרים לכל היבט של העסק – השירות, המוצרים, האווירה והטיפול בלקוחות. הדבר משפיע על העובדים, שגם הם נהנים יותר מעבודתם וזה מורגש על ידי הלקוחות.

מעבר לרווחים

עבור חלק מבעלי העסקים הקטנים והעמותות, העובדה שהם עוזרים ללקוחות ותורמים לקהילה והם חיים את החלום שלהם חשובה פי כמה מהכסף שהם מרוויחים. זו גישה שונה לגמרי מזו של בעלי חברות וארגונים גדולים.

האיזון הנכון

עם זאת, בעלי עסקים קטנים צריכים להיזהר מלהשאר תקועים ב"מצב של חובבנות" ולפספס הזדמנויות עסקיות. חלקם מתקשים להפריד בין הענייניים לאישי ונוטים להפסיד כסף. גידול והתרחבות עלולים לפגוע בחיבור הבין-אישי עם הלקוחות.

אז מה עדיף?

יש יתרונות וחסרונות לשני הסוגים של עסקים. גדולים מציעים יתרונות של היקף, זמינות ומגוון, אך הם עלולים להיות מנוכרים ונעדרי לב. קטנים מציעים שירות חם, אישי וקשר אנושי, אך עלולים גם להיות לא יעילים ומוגבלים. התשובה היא לשלב את שתי הגישות – להפעיל עסק או ארגון באופן יעיל ומקצועי, אך לשמור תמיד על המגע האישי, התשוקה למקצוע ועל המחויבות לשרת את הלקוחות ולתרום לקהילה

השאירו פרטים, נשמח לתאם פגישת היכרות

תפריט נגישות